Vad är stress och hur fungerar den?

 
 God dag mina kära läsare :)
 
Nu är det 2016,
nya möjligheter och chanser att utvecklas. Jag önskar er ett år full av glädje, lycka och kärlek.  <3
 
Här är min stress uppgift på psykologi, jag gjorde den i en presentation. På sluttet skriver jag en lärorik berättelse på persiska. Jag ska få se om jag hade tid så skriver jag den även på svenska så att ni andra som inte kan persiska kan också läsa det <3
 
Jag har inte skrivit text till alla bilder
men om ni vill lära er mer om stress så får ni självklart skriva till mig och fråga ;)
 
 

Ofta används ordet stress för situationer där vi upplever tuffa krav både från andra och från oss själva. Stress kan vara något bra,, tex att vara redo för fysisk aktivitet.

Man kan säga att syftet med kroppens stressreaktioner är att förbereda oss för att ta itu med utmaningar och problem. Stress signaler är hjärnans sätt att göra kroppen beredd på handling. Energiökningen hjälper oss att fatta beslut, bli snabbare, starkare, bättre koncentrerade, och lättare för att få något gjort.
 

Det finns två typer av stress, 1. akuta

Akuta dvs plötslig stress som inte är långvarig t.ex. om det skulle börja brinna här. Hur skulle det kännas i kroppen om det börjar brinna nu? Jag skulle känna hög puls.

Symptom på akut stress är just hög puls och höjt blodtryck m.m. Fysiskt i kroppen sker ett ökat adrenalinpåslag och noradrenalinpåslag.

och 2. kroniska dvs pågående som är under en lång tidsperiod

Kronisk stress t.ex, om du har ett jobb som är för kvalificerat för dig. Vilket är en händelse som sker under en lång period eller är pågående. Den här här typen av stress ger känslan av trötthet och kan leda till depression och ångest.
 
 
 
 

Stressen börjar med att hjärnan tolkar det som händer med oss eller omkring oss som något jobbigt, farligt eller obehagligt. Tolkningen är individuell och olika människor reagerar olika starkt när de utsätts för samma påfrestningar.

Men varför drabbas vi av stress?Jo man drabbas av stress ur olika fysiologiska och psykologiska faktorer som med ett gemensamt namn kallas för stressorer. Några fysiologiska exempel är rökning, alkohol, miljögifter och olika fysiska skador. De psykologiska stressorer kan handla om att man vantrivs på jobbet, blir mobbad i skolan, har relationsproblem eller att en person dör.

Så stress kan uppstå när man ställer för höga krav på sig själv. Det kan t ex härleda från en sträng uppfostran eller att man har dålig självkänsla och självförtroende.  

 
 
 
 
 
 
 
 

Forskare har visat att man tänker på två sätt vid stress, genom att antingen vilja kämpa eller fly. Kampreaktionen gör att det sympatiska nervsystemet och utsöndringen av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin i blodet ökar. Man får förhöjda blodfetter, en ökad puls och ökat blodtryck.

 Om stressen känns överväldigande och omöjlig att kontrollera uppstår istället en flyktreaktion. Vid denna typ av reaktion ökar istället produktionen av det tredje stresshormonet kortisol, medan produktionen av testosteron, insulin och tillväxthormon minskar. Ju mer kortisol desto sämre presterar vi. Vi blir passiva och hoppas att någon löser situationen åt oss. I längden leder detta till man känner sig kraftlös, deprimerad, saknar energi och får svårt att koncentrera sig.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Stress kan hjälpa dig att prestera bättre, men kan också leda till ett fysiskt och psykiskt sammanbrott. Att lära sig vad stress är och hur just du bemöter en tuff situation är ett första steg i hanteringsprocessen. Det finns många faktorer som bidrar till att man blir stressad, och därför är det är viktigt att se till hela sin livssituation. Det viktigaste är att försöka ta bort åtminstone några av orsakerna till att man är stressad. Att bryta ett stressmönster är ofta svårt och tar tid, men är möjligt för de flesta.
 
 

Alla människor är unika och de har sina egna sätt att hantera stress på. Några metoder är bra och andra metoder är mindre bra. Man kan hantera stress  genom att ha

• fysisk aktivitet, tillräcklig sömn och bra kost, att umgås med andra, vara ute i naturen, göra saker som man blir glad av. glädje och humor, att ha planering för vad man ska göra för att tex inte glömma vissa saker och ha ett mål i livet och kämpa för det.
 
 
 
 
 Det är inte den akuta stressen som är farlig utan den långvariga stressen som kan leda till ett fysiskt och psykiskt sammanbrott. Så kom ihåg - låt inte stressen ta över ditt liv.
 

 

 
 
 داستان یک لیوان آب و استرس"""

مردی مسن در یک سالن کنفرانس برای جمعی درباره ی مدیریت استرس سخنرانی میکرد...او لیوان آبی در دست داشت.همه منتظر بودند که او درباره ی نیمه پر لیوان یا نیمه خالی آن صحبت کند ولی بجای آن از حضار می پرسه:

این لیوان چقدر وزن داره؟

دهها زمزمه از میان حضار بلند شد که بین 30تا 300 گرم..

مرد مسن جواب داد: 

وزن واقعی اهمیتی نداره!!! مهم اینست که چه مدت زمان من آن را نگهدارم.اگر یک دقیقه نگهش دارم مشکلی نخواهد بود...اگر یک ساعت نگهش دارم در بازویم احساس دردی خواهم کرد...اگر مدت یک روز نگهش دارم دستم متورم و از کار می افته...

در هر مورد وزن لیوان تغییر نکرده است ولی هرچه بیشتر آن را نگهدارم سنگینتر خواهد شد...

""یک لیوان آب و استرس""

اضطراب و نگرانی در زندگی مثل این لیوان آب است...کمی فکر کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد...بیشتر فکر کنید شروع به درد خواهد گرفت و اگر تمام روز فکر کنید احساس فلجی خواهید کرد و توانایی انجام هیچ کاری را نخواهید داشت!!!

راه حل:

این لیوان را زمین بگذارید!!! این لیوان را هرچقدر میتونید و به دفعات زمین بگذارید… 

 

 

Berättelsen om ett glas vatten och stress "" "
En äldre man i en konferenssal skulle tala om stresshantering.

... Han hade ett glas vatten i handen.  Publiken väntade på att han ska prata om den halvfulla glas vattnet.

men han ställede en fråga till dem:

 

Hur mycket tror ni att den här glas vattnet väger?

Publikens svar var, mellan 30 och 300 gram.

Den gamle mannen svarade:

Vikten spelar faktiskt ingen roll!!!

 Det viktiga är hur lång  jag kan behålla den. Om jag håller den i en minut är det inga problem...Om jag håller den i en timme kommer jag känna ont i min arm ... Om jag håller den i en dag då kommer min hand att inte fungera så bra 

 

Egentligen så förändras inte vikten i varje fall men det kommer att kännas tyngre, jo längre jag håller i den desto tyngre känns det.

 

"" Ett glas vatten och stress. ""

 

Ångest och oro i livet är som det här glas vattenet ...

tänk llite,

det händer ingenting  ...

tänk lite mer,

man börjar känna smärta

och,

om ni tänker hela dagen,

Så kommer ni känna er förlamade och orkar inte göra någoting

 

Lösning:

Lägg glaset på golvet !!! Lägg den på golvet hur många gånger ni kan

 

!!

 

Här var översättningen till den där persiska berättelsen om stress. Hoppas ni förstår vad han menade med glas vattnet.  Även om min svenska inte är helt korrekt :P 

Ha det riktigt bra <3

och glöm inte och skriv till mig om ni vill ha texten till de andra bilder. Jag hade inte så mycket tid och skriva text till alla de där bilder där uppe.

Ni får jättegärna fråga mig om det är nåt ;)


Kommentera här: